RZESZÓW WZBOGACI SIĘ O NAJWIĘKSZY MOST W MIEŚCIE 1

 
 
 
RZESZÓW  WZBOGACI SIĘ O  NAJWIĘKSZY MOST W MIEŚCIE 1
Przeprawa powstanie między rzeszowskimi osiedlami Staromieście i Załęże. Most zawiśnie nad zbiornikiem wody technologicznej rzeszowskiej elektrociepłowni, nad Wisłokiem oraz ulicą Wioślarską. Most będzie podwieszany, o długości 482 metrów, szerokości 23 metrów, a jego wysokość wyniesie 108,5 metrów i będzie jednym z najwyższych w Polsce. Oprócz mostu, w ramach tej inwestycji powstanie także nowa droga o długości ok. 1,8 km. Połączy ul. Rzecha z ul. Lubelską. Trasa będzie miała po dwie jezdnie z pasem zieleni w środku. Po obydwu stronach mają być ścieżki piesze i rowerowe.
Budowany największy most naszego miasta spowoduje ulgę w ruchu dla centrum miasta. Wraz z przeprawą stworzą  łącznik osiedli Załęże i Staromieście i domkną północną obwodnicę Rzeszowa, odciążając tym samym śródmieście. Tak twierdzą fachowcy, którzy pracowali nad założeniami programu transportowego Rzeszowa  przekonują, że właśnie w tym miejscu układ drogowy cierpiał na najbardziej dotkliwy brak. Dlatego samochody wjeżdżające do miasta od strony wschodniej i jadące na północ oraz zachód (w kierunku Lublina, Warszawy i Krakowa) kierowały się na al. Piłsudskiego. Po otwarciu łącznika sytuacja się poprawi. Dlatego w budowę  zaangażował się  Prezydent Tadeusz Ferenc. Ta inwestycja  przerwie  dyskusję  na temat  największego i najpiękniejszego mostu e naszym mieście, ,
Tempo budowy wg pana Prezydenta jest imponujące można się spodziewać jego ukończenia jeszcze w tym roku. Interesująca jest historia budowy mostu. W lutym wykonawca  dokończył trudną operację budowy stalowej konstrukcji mostu. - 350 metrów jest już przerzucone przez zbiornik oraz Wisłok. Elementy nasuwane nad wodę były przy pomocy potężnych siłowników. Prace prowadzono powoli, aby konstrukcję ułożyć precyzyjnie, a dzięki stałej kontroli i nowoczesnemu sprzętowi udało się to zrobić z zegarmistrzowską precyzją,  Elementy 480-metrowego pomostu powstawały w Gdyni i były do Rzeszowa przywożone tirami. Aby je zamontować drogowcy wybudowali dodatkowe, tymczasowe podpory, na których wsparły się stalowe elementy. Sześć z nich powstało bezpośrednio w zbiorniku elektrociepłowni. Jego dno jest wyłożone specjalną, uszczelniającą membraną, dlatego betonowe pale zaraz po wbiciu były izolowane przez płetwonurków. Aby je zbudować na zbiorniku zwodowano barkę. Kiedy w lipcu stalowa konstrukcja zawiśnie na linach, tymczasowe pale zostaną pod wodą ścięte, a ubytki w membranie izolującej dno uzupełnione.
W betonowaniu istotna jest temperatura. Ponieważ kruszywo jest w wytwórni podgrzewane, możemy pracować na niewielkim mrozie, do około minus 7 stopni Celsjusza. Ale jeśli zrobi się zimniej, roboty tr- Do zakończenia konstrukcji w lutym  brakowało  już tylko 130 metrów od strony Lubelskiej. Tej części nie będą  jednak już nasuwane, ale zamontowane przy pomocy dźwigów.
Stalowe elementy zostały już zespawane na Pomorzu i wyczyszczone oraz pomalowane w Płocku.  Po zakończeniu montażu konstrukcji wykonawca rozpocznie wykonanie szalunków pod żelbetonową płytę pomostu. Beton będzie tu wylewany symetrycznie w obu kierunkach na zewnątrz od pylonu. Jeśli pogoda będzie dobra, do połowy maja płyta ma być gotowa.
W tym czasie będzie  budowany nowy przejazd zaś  trasy dojazdowe do nowego mostu będą miały ok. 1,3 km. Chociaż pozornie ich budowa nie jest tak ciekawa jak wykonanie mostu, także wymaga skomplikowanych zabiegów prowadzonych m.in. pod nadzorem geodetów. Badania gruntu, na którym będzie przebiegać nowy łącznik wykazały, że na ok. 70 metrach między ul. Załęską i Spółdzielczą jest on bardzo słaby i trzeba go wzmocnić.- Na głębokości 4-7 metrów jest torfowisko, ponieważ prawdopodobnie kiedyś płynął tędy Wisłok. .
Powstanie szlak kolejowy na bocznicy prowadzącej do elektrociepłowni. Tory przetną dwie jezdnie i ścieżki rowerowe. Zostanie  zamontowane w sumie osiem szlabanów. .
Całość jest warta 184 mln zł. W styczniu pozyskano  100 mln zł dotacji, W marcu  Rzeszów dostał dodatkowe 55 mln zł na nowy most. Wmurowano kamień węgielny ,o dodatkowych pieniądzach na budowę mostu im. Tadeusza Mazowieckiego w Rzeszowie powiadomiła  Iwona Wendel, wiceminister infrastruktury i rozwoju, podczas tej uroczystości.
Zdzisław Daraż
 
 
 
 
 



Dodaj komentarz

Plain text

Projekt i realizacja: